Головна » 2011»Жовтень»14 » На залізничній станції Приборжавське викували «костиль відродження» Боржавської вузькоколійки.
На залізничній станції Приборжавське викували «костиль відродження» Боржавської вузькоколійки.
20:41
Неділя 7 серпня2011 року в черговий
раз зібрала прихильників Боржавської вузькоколійки без огляду на національність
та соціальний статус… Ранок о 8.00 на залізничній станції Виноградів:в цей день територія залізничної станції
перетворюється набурхливе море – тут
проходить черговий базар.
Синьо-жовтий тепловоз та три пасажирські вагони
посередцього моря -такий собі корабель. Думаю відомий режисер Костуріца може позаздрити атмосфері базару на
вузькоколійній залізниці, коли крам розкладають прямо на колії, швиденько
прибирають його коли наближається потяг, і знову виставляють коли той проїде… Три
десятки прихильників малої залізниці сідають на потягдо станції Хмільник разом з іншими пасажирами
– три вагони вже заповнені вщертьмісцевими пасажирами. Гість з Будапешту, голова Спілки любителів малих
залізниць Угорщини Тібор Бачинський неймовірно радіє – «…я багато років
приїжджаю в цей день на Боржавськ вузькоколійку – але в перший раз ми
відправляємось з Виноградова, і людське море на залізничному вокзалі мене дуже
вразило - приємно вразило. Адже це свідчення життя залізниці.»
Потяг відправляється о 8.05 з
залізничної станції Виноргадів – перед цим більшедесятка фотографів фіксували вир життя
навколо «малого поїзда». Така фотосесія продовжувалась на кожній зупинці – ст.Олешник,
Чорний Потік, Шаланки…Потяг прибуває на вузлову станцію Хмільник – тут вже
чекає інший спеціальний потяг до ст.Іршава. Висаджуємось з «рейсового» потягу
Виноградів – Хмільник, і перед посадкоюневеличка екскурсія по цій затишній місцині. Фотоапарати фіксують
маневрування двохлокомотивів ТУ-2 на
станції- таку нагоду сьогодні не часто
можна побачити, адже регулярне сполучення відбувається тільки на відрізку
Виноргадів – Хмільник, та один раз о 10.25 поїзд прибуває на ст.Іршава. Але в
четверг і неділю поїзд до Іршави не їде, і нам довелося замовляти спеціальний
поїзд в цей день з ст. Хмільник до ст. Іршава. Відправляємось з станції
Хмільник і попередньо домовившись з машиністом наш спеціальний потяг робить
фото-зупинки. Біля села Сільце, поблизу автомобільної дороги до фотосесї
долучаються і пасажири туристичних автобусів та водії авто, які побачивши наш
туристичний потяг «розглядають» його
через монітори фотоапаратів… Здаєтьсяпоїзд став справжньою фотозіркою…
Прибуваємо на залізничну станцію
Іршава – нас зустрічає черговий по станції -начальник залізничної станціїВасиль Томеш. Більше трьох десятків пасжирів
фіксують на фотоапарати маневрування по ст..Іршава, а опісля пересідають на
автобус і прямують до ст.Приборжавське.
Станція Приборжавське на сьогодні
остання,до якої зберегласязалізнична колія та приміщення залізничної
станції (вище колись були станції Довге, Бронька, Кушниця). В цей день в приміщенні була розгорнута
експозиція, що складалася з фотографій Боржаської вузькоколійки та документів,
пов’язаних з її життям. На коліях станції Приборжавське учасників чекав сюрприз
– залізнична дрезина та невеличкий вагончик, що виблискували на сонці свіжою
краскою. Господаремтранспортного засобу
був Віктор Волошин – майстер Хустської шляхової дільниціШД-15, яка опікується доглядом за мостами
малої залізниці. Зустріч на станці Приборжавське розпочалася з огляду
експозиції – облаштовану за сприяння юних волонтерів, яку вів директор
Іршавськогокраєзнавчого музею, житель
с.Приборжаське, Андрій Світлинець, а також з інформацією про сьогоднішній стан
з малоюзалізницею виступив
в.о.директора Агенції розвитку Іршавщини
Микола Сочка. Особливо приємною для всіх присутніх була зустріч з громадою села
Приборжавське, яку очолив сільський голова Віктор Шпортень разом з сільським
дитячим фольклорним колективом під керівництвом завідуючої клубом Капцош Марії Дмитрівни
спільно з Гринюк Надією Іванівною та троїстими музиками. Гостями свята були
Лисичівський та Білківський сільські голови, ветерани з села Приборжавське: Світлинець Павло Дмитрович – колишній директор
заводу будівельних матеріалів та Ісак Михайло Дмитрович сільський
історик-краєзнавець,які в такий спосіб
підтримали акцію. Всіх присутніх частувала богарачем та голубцями Маріанна
Добра.
Цікавою була екскурсія на
Приборжавський завод будівельних матеріалів – там знаходиться дизельний
локомотив ТУ-8 та вантажні вагони, як превозили вапно…
Особливістю Дня Боржавської
залізниці стала акція громади ковалів «Клепачі» та Сергія Тяско - вони викували символічний костиль
відродження безпосередньо встановивши наковальню на дрезині, а всіх присутніх залучили
до зйомки відеоролику про цю подію. Слід відмітити що до акції долучилися
багато гостей - унікальною можна вважати
зустріч в Приборжавськомулюдей, які зробили
дуже багато для популяризації Боржавської вузькоколійки. Це в першу чергу
інженер Карел Бенеш з Праги, який п’ятнадцять років тому підготовив та видав
унікальне видання «Залізниці на Підкарпатській Русі», Міхаєль Шнеєбергер – громадянин
Швейцарії, директор румунської лісової залізниці Вішеул-де-Сус, Тібор
Бачинський з Будапешту – голова спілки любителів малих залізниць Угорщини. Українську
Асоціацію збереження історії залізниць України представляв ужгородець Шандор
Штець.
За святковим столом відбулася
дискусія активістів громад Боржавської долини та гостей з приводу свята та
майбутнього вузькоколійки. Цікаву думку виловив Міхаєль Шнеєбергер, який 15
років тому розпочав проект з відродженнялісової залізниці в Румунії. Головним на його думку є бажання місцевої
громади зберегти свою історичну спадщину, а при вмілій організації роботи є
дуже багато людей які можуть їм в цьомудопомогти і фінансово, і морально. На знак дружніх стосунків він
подарував головам сільських рад Білок та Лисичева календарі з фото лісової
залізниці в Румунії, а Приборжавському сільському голові – обємний фотоальбом
цієї залізниці: всі фотографії та текст виконані ним особисто.
На думку зібранняпершим кроком може бути ініціатива громади
села Приборжавське з облаштування будівлі залізничної станції. Продовженням має
бути створення фонду Боржавської
вузькоколійки та проведення мистецьких акцій з метою його фінансового
наповнення. Одною з таких акцій і буде виготовлення відеоролику, підготовка та
друк фотоальбому - їх презентація в Україні та за кордоном.
Громадська організація
«Боржавська ініціатива» висловлює подяку за сприяння в організації Дня
Боржавської вузькоколійки начальнику Хустської ШД-15 ПетруХоруженко, начальнику депо Королево – Володимиру
Сідашу, начальнику залізничної станції Іршава Василю Томешу, сільському голові с.Приборжавське
Віктору Шпортеню, лінгвістичному центру «ЛІК»,м.Ужгород.
Висловлюємо подяку всім
небайдужим гостям з-за меж країни, жителям Закарпаття таУкраїни, які в різний спосіб долучаються до
ідеї збереження Боржавської вузькоколійної залізниці.
P.S. Перша неділя серпня в радянську добу була присвячена відзначенню Дня
залізничника, і саме в цей день сотні залізничників Закарпаття за підтримки
професійних спілок обирали місцем проведення свята Боржавську вузькоколійку. В
наш час ця традиціявсе менше має
підтримки в професійному середовищі залізничників, але цю традицію підтримують
та продовжують прихильники вузькоколійки в Україні та з-за кордону. Головним
змістом сучасних заходів є привернення уваги до збереження останньої
вузькоколійної залізниці на Закарпатті як історичної технічної пам’ятки та її
використання в нових економічних умовах – розвитку туристичної інфраструктури.
Останні місяці ажіотаж навколо вузькоколійки створено продажем на аукціоні ФДМУ
в Закарпатській області 14 км.
колії на відрізку Приборжавське - Кушниця , яка на думку експертів була
найбільш привабливою з точку зору туризму. Сьогодні у владних коридорах
зясовують правомірність продажу залізниці , в ЗМІ журналісти публікуютьматеріали щодо незрозумілої позиції влади в
попередні роки … Багато представників органів виконавчої влади,депутатів Іршавської районної ради ламають
списи на сесіях з приводу законності продажу залізниці – але жоден з них не був помічений на
скромному святі Боржавської вузькоколійки. Видно «палинчані» та «співані» фести
більше приваблюють увагуможновладців –
там поспівав, та і забув. А з залізницею ? – там не просто, бо в цій галузі не
можна ні в право, ні в ліво – колія іде тільки прямо, або…нікуди!