З підвищенням рівня життя в Європі туризм стає дедалі важливішим сектором економіки. Особливо в тих країнах, де є відповідні природні умови для нього. Виявляється, що відповідно керований та концептуальний розвиток туризму, краще за все економного та стійкого, може бути важливою частиною допомоги розвитку відсталих регіонів.
У Закарпатської області України є великий потенціал для розвитку сталого туризму. Туристичне маркування та створення якісної та актуальної інформаційної системи для туристів створює основу для розвитку тут агротуризму. Розвиток цього сектора може значно допомогти розвитку усієї області.
Метод маркування заснований на принципах маркування Клубу Чеських Туристів (КČT) та польських PTTK. Великою перевагою цієї системи маркування є легке розуміння і висока кількість знаків, що полегшує орієнтацію на території. Філософією проекту було визначення початкових маршрутів на гірські перевали (щоб полегшити орієнтацію передусім у селах - між будинками, і не спрямовувати туристів на неправильну початкову трасу або дорогу, та допомогти орієнтації у лісі, де велика кількість відгалужень убік ускладнює чіткість уявлення про дорогу), і на орієнтаційних схематичних таблицях рекомендувати зручні маршрути для переходів через гори (на немаркованих стежках на хребтах!) із зазначенням відстані на покажчиках напрямів українською мовою (з назвами, ідентичними до туристичних карт, що видаються в останні роки в Україні).
Від 2008 року проект маркування туристичних маршрутів фінансується також і урядом Чеської Республіки через благодійне товариство «Людина в скруті» («Чловєк в тісні»). Проект туристичних маршрутів і безпосереднє маркування на місці проводять волонтери Карпатської туристичної асоціації у співпраці з українською гірською службою Закарпатської області.
Система якісно маркованих туристичних стежок є важливим моментом стратегії якнайтривалішого утримання туристів у даній місцевості. Слід зазначити, що для тих, хто надає послуги, є цікавими довгострокове проживання туристів, принаймні протягом тижня. Але цього можна досягти тільки у тому разі, якщо туристи матимуть підготовлені цікаві та різноманітні програми. Лише тоді вони зупинятимуться на більшу кількість днів. Цю привабливість для туристів слід дбайливо побудувати (наприклад, почати з маркування пішохідних шляхів), зробити її доступною (у випадку пам'яток), навчити мешканців регіону, які пропонують послуги (такі, як верхова їзда на конях), а інформацію про всі туристично-визначні пам'ятки та послуги зосередити до прозорої, і якнайбільш доступної інформаційної системи (інформаційні стенди, буклети, карти, інтернет-портал).
Метою нашого проекту є:
• маркувати на території області близько 600 км піших туристичних стежок
• розташувати вказівники напрямків із зазначенням кілометражу до кожної цілі
• встановити інформаційні щити на відвідуваних туристичних місцях
• побудувати інформаційний сервер для чеських туристів www.podkarpatskarus.net і www.karpaty.net
• в Чеській Республіці провадити маркетингову кампанію з підвищення інформованості серед туристів про Закарпатську область (статті, програми на телебаченні і радіо)
Це буде встановлення основ для цілеспрямованого розвитку туризму в околицях сіл і селищ Колочава, Усть Чорна, Міжгір’я, Річка тощо (полонина Красна, Свидовець, Боржава, область Синевирського Національного парку).
1. Маркування у околицях сіл Колочава та Синевир
Територія навколо села Колочава та Синевирського озера в плані розвитку туризму для чеських туристів є ключовою. Колочава в свідомості всіх громадян Чеської Республіки пов'язана з ім'ям опришка Миколи Шугая. Миколові на даний час в селі присвячений музей і жандармерія, яка є також і туристичною корчмою та готелем для туристів. Колочава є найбільш відомим та найважливішим населеним пунктом для чеських туристів в усій області. Цей факт робить з Колочави найбільш підходящий об'єкт для маркетингової кампанії, спрямованої на залучення туристів до колишньої Підкарпатської Русі, сьогодні Закарпатської області України. Практично кожен турист із Чеської Республіки під час свого першого візиту до Українських Карпат відвідає Колочаву. Тому ми почали наш проект саме тут. У Колочаві турист через туристичну інформаційну систему отримає інформацію про інші визначні пам'ятки в околицях - Музей лісівництва та сплаву, озеро Синевир, можливості піших походів на навколишні полонини, які пропонують чудові краєвиди. Водночас довідається про можливості туризму в сусідніх районах та поради на пішохідні переходи хребтів, до Усть Чорної або на полонину Боржаву.
В рамках нашого проекту плануємо в цій області промаркувати 180 км пішохідних стежок, розмістити інформаційні щити та вказівники напрямів (українською мовою). Система маршрутів – у супровідній карті.
2. Маркування в районі Міжгір’я та полонини Боржава
Місто Міжгір’я завдяки своєму розташуванню та транспортному зв'язку є природним центром туристичного району. Маркування маршрутів повинно зважати на цей факт, звідси виходитимуть маршрути як на Синевирське озеро та Колочаву на сході, так і на заході – на полонину Боржаву. Полониною Боржава проходитиме хребтовий маршрут (див. карту), який через бічні відгалуження буде підключений до туристичних пам'яток (як, наприклад, водоспад Шипот) і сіл (як, наприклад, Річка). Із західної сторони вихід на полонину буде із долини залізничного полотна та з міста Воловець, який має хороші транспортні зв'язки.
3. Маркування в районі сіл Усть Чорна, Лопухово, Руська Мокра.
Село Усть Чорна є важливою відправною точкою для кількаденних переходів через високогір’я Горган та Свидовця та улюбленою відправною точкою для одноденного переходу до Колочави. Долини Мокрянки, Брустурянки та Тересви пропонують багато туристично-визначних пам'яток. В околицях Усть Чорної передбачається маркування в західній частині Свидовця, у високогір’ї Горган - початок шляху на Попадю та Сивулю, маркування переходу Усть Чорна – Колочава та сполучення шляхів з долини Мокрянки на Прислоп (в напрямку Колочави). В цілому - приблизно 200 км туристичних стежок.
Іво Докоупіл, «Людина в скруті», текст Алеш Кучера
|